close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מהו אנדוקרינולוג? ומה תפקידו?

מערכת שורשז אב, תשפג25/07/2023

אם איברי הגוף מקבלים את כמות ההורמונים הנדרשת- יפעלו תהליכי הגוף כראוי, אם תהייה הפרעה בהפרשת ההורמונים, וישתחררו יותר מידי או פחות מידי מהם- נגרמת מחלה

תגיות:
צילום: freepik
אנדוקרינולוגיה הוא תחום בביולוגיה וברפואה העוסק בחקר ההורמונים, היווצרותם, הרכבם ופעולתם. חוקרי התחום עוסקים בחקר המבנה והפעולה של מערכת הבלוטות האנדוקריניות בגוף האדם וההורמונים המופרשים על יד המערכת האנדוקרינית.
אנדוקרינולוג הוא הרופא שמומחיותו היא טיפול במחלות או הפרעות הקשורות לבעיות בהורמונים.

מהי בלוטה אנדוקרינית?
בלוטה המשחררת הורמונים. לדוגמא:-
בלוטת יותרת המוח, בלוטת התריס, בלוטות יותרת הכליה, הלבלב ועוד.
חשוב לדעת כי הורמונים בגוף מיוצרים גם באברים אחרים כמו הקיבה, הכבד, הכליות ועוד.

מה זה הורמונים
ההורמונים הם חומרים שהגוף מייצר והם שולטים באיברים וברקמות דרך זרם הדם, לצורך וויסות תפקודי גוף שונים. השפעתם של ההורמונים מתפרשת גם על תהליכי גוף קצרי טווח, והן על תהליכים ארוכי טווח.

אם האיברים מקבלים את כמות ההורמונים הנדרשת – יפעלו תהליכי הגוף כראוי, אם תהייה הפרעה בהפרשת ההורמונים, וישתחררו יותר מידי או פחות מידי מהם - נגרמת מחלה אותה מכנים "מחלה אנדוקרינית.

על מה אחראיים ההורמונים
1. גדילה והתפתחות
2. התבגרות ורבייה
3. חילוף חומרים
4. מאזן נוזלים ומלחים.
5. בעיות התנהגותיות ורגשיות.

מחלות הורמונליות או הפרעות אנדוקריניות
בלוטת התריס - הורמוני בלוטת התריס שולטים במידה רבה על איברים רבים ומשמשים בווסתים. הפרעות הורמונליות אופייניות הן תת פעילות של בלוטת התריס ופעילות יתר של בלוטת התריס

יותרת התריס - הורמון פארתירואיד, מבטיח רמה מאוזנת של סידן בדם. ההורמון הזה מיוצר על ידי ארבע בלוטות קטנות הממוקמות בחלקה החיצוני של בלוטת התריס. הורמון זה. במקרים של עודף בהורמון פארתירואיד עולה רמת הסידן בדם, והתוצאה עלולה לגרום לאבנים בכליות, אוסטאופורוזיס ואי ספיקת כליות.

הורמוני מין - מופרשים על ידי האשכים, השחלות ויותרת הכליה ואחראיים על ההתפתחות המינית, על הפוריות והחשק המיני. אצל גברים מדובר על טסטוסטרון אצל נשים על אסטרוגן ופרוגסטרון ויש להם תפקיד גם בשמירה על בריאות העצמות, על זקיק השערה ועוד.

קורטיזול - מופרש מבלוטות יותרת הכליה, היושבות מעל הכליות.
מחסור בקורטיזול עלול לגרום לסחרחורת, בחילות, כאבי בטן וירידה במשקל. עודף בקורטיזול עלול לגרום לעלייה במשקל, לחולשה בשרירים, לנטייה לחבלות ושבריריות העור, ובמקרים קיצוניים לסוכרת ואוסטיאופורוזיס.

הפרעות אנדוקריניות דורשות התערבות רפואית של אנדוקרינולוג.

למידע נוסף אודות שירותי מרפאה פרטית אנדוקרינולוגית
הוסף תגובה
צילום: freepik
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה